søndag 9. juni 2013

Engelsk urtebrød

For noen uker siden så bestemt jeg meg for å lage engelsk urtebrød, men det er lenge siden sist så jeg husket ikke oppskriften og fordi jeg ikke klarte å google meg frem til den så legger jeg den ut på bloggen slik at jeg finner den igjen neste gang.

Jeg bruker den til supper eller salater. Både barn og voksne elsker det. Anbefales!






Oppskriften er fra Hjemmet nr 4 2002

Engelsk urtebrød

15 g gjør

1/2 dl vann

4 dl hvetemel

1/2 ts salt

75 g smør

1 dl revet ost

1 egg

1 dl finhakket blanding av friske urter

(persille, gressløk, basilikum og oregano)

litt mer til utkjevling

50 g kald smør

2 ts gourmet salt

Rør gjøren ut i lunket vann. Smuldre mel, salt og smør sammen. Rør i gjærblandingen, osten, egget og urtene. Arbeid deigen sammen og la den heve i 30 minutter. Ta deigen opp på melstrødd bord og form den til en rund bolle. Kjevle den ut til en rund leiv ca 25 cm i diameter. Legg den på bakepapirkledd plate og la den etterheve i 15 minutter. Høvle over kaldt smør og strø på salt. Stek i midt i ovnen ved 225 grader i 15 minutter. Server brødet lunket til suppe eller salat.

 
Min versjon:

Jeg har bare friske urter om sommeren så ellers så bruker jeg 3 ss tørket krydderurter (persille, basilikum og oregano). I tillegg så elsker jeg hvitløk så jeg har også fersk eller tørr hvitløk i deigen. Som oftest så dropper jeg osten.

 
Bon Appetitt!

2 kommentarer:

  1. Den så supergod ut, og anglofil som jeg er var det midt i blinken for meg ;-) Takk for at du deler oppskriften!

    Klem :-)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥