onsdag 9. april 2014

Lettvint, billig og god fiskegrateng

De senere årene har jeg vært opptatt av å spise så ren mat som mulig, vi har kuttet ut omtrent alt av halvfabrikat og lager nå det aller meste fra bunn av. Når man er vant til det så føles det ikke som noe ekstra jobb og mange ting lager vi nesten like fort som halvfabrikat, og det smaker så mye bedre. Som mor til to gutter  håper jeg at de skal ta med seg noe av maten fra barndomshjemmet, og det er hovedgrunnen til at jeg blogger om mat innimellom. Jeg sparer oppskriftene i en digital kokebok som jeg etter hvert skal få trykket opp til de to finingene mine. Også som en gest til fremtidige partnere, de skal få slippe å høre om mors gode mat – gutta mine skal kunne lage den selv.
 

 

Denne fiskegratengen er billig, lettvint og faktisk veldig god. Da jeg var i jobb hendte det at jeg lagde den på kvelden og satt den i kjøleskapet til den skulle stekes etter jobb dagen derpå. Nå lager jeg den på formiddagen og steker den samme dag. Det er en raus porsjon som metter 2 voksne, en ungdom, ett barn og en lykkelig cocker spaniel.


FISKEGRATENG


1 frossen fiskeblokk

2 egg

2 knekkebrød

½ stor purre


Hvitsaus:


50 gram smør

3 ss hvetemel

6 dl melk

2 ts salt

1 ts pepper, gjerne sitronpepper

Revet muskatnøtt

 
Fremgangsmåte:

Lag først sausen:
Smelt smøret og rør inn hvetemel. Spe med litt melk, rør kraftig og tilsett resten av melken i flere omganger, rør mellom hver gang slik at sausen blir fri for klumper. Ha i krydder og kok i 5 minutter. Trekk av platen og tilsett 100 gram ukokt pasta.  Gjerne makaroni, det hadde ikke jeg så jeg kuttet annen pasta i passende biter.

Skjær den halvtinte fisken i terninger og legg de opp i sausen. 

Skjær purren i tynne skiver, skyll det godt i ett dørslag og ha purren i sausen.

 Visp 2 egg forsiktig sammen og vend inn i sausen med en slikkepott.

Hell sausen opp i en smurt ildfast form. Knus 2 eller 3 knekkebrød i en foodprosessor og strø det over gratengen.
 


 


Stekes på 230 grader i ca 45 minutter. Serves med poteter, revne gulrøtter og smeltet smør.  



 
 ♥ Bon apetitt! ♥

1 kommentar:

  1. Det låter gott!!

    Det är bra att du tänker så, att dom ska kunna laga mat själva.
    Jag blev kär en gång av den anledningen=))
    Att han kunde laga mat och att han dessutom tyckte om det!

    Hoppas att du har det fint!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥