onsdag 13. november 2013

Tomatsuppe for små og store

De siste to tre årene har jeg blitt veldig glad i supper. Dessverre har jeg oppdratt barna mine med Toro tomatsuppe og det har vært vanskelig å finne en tomatsuppe som kan måle seg med den, i barnas øyne vel og merke. Men nå har jeg fått det til, og gode suppenyheter bør deles. Da yngstemann så at jeg spiste opp det lille som var igjen av tomatsuppa til lunsj i går, ble han rett og slett fornærmet og syns livet var urettferdig - det tar jeg som ett kompliment!




Tomatsuppe for små og store ala Papirleken


Holder til en sulten gjeng på 2 voksne, en ungdom og en 8 åring. 

Ingredienser

2 små eller 1 stor løk

1 ,eller flere, hvitløks fedd

50 g smør

3 ss hvetemel

4 dl melk

6 dl vann

1 pk oksefond

3 bokser tomater av god kvalitet

litt timian (kan sløyfes)

2 ts salt

1 ss sukker

1 ts pepper

litt grønnsakskrydder (kan sløyfes)

Tabasco (kan sløyfes)



Fremgangsmåte

Start med å kutte opp løk og finhakke hvitløk. Fres dette i en kjele til løken bli myk. Ha opp i litt timian hvis du ønsker det. Ta løken ut av kjelen og legg det til siden.

Lag hvit saus ved å smelte smør og blande det med hvetemel. Spe ut med melk slik at det blir en tykk saus. Kok i noen minutter før du tilsetter vann og oksefond. Hell opp i 3 bokser med tomater, salt, pepper, sukker og litt grønnsakskrydder og løken. Dersom dere liker mat som varmer litt/er litt sterkt så tilsetter du en 5-6 dråper tabasco. Kok i ca 10 minutter, eller lengre. Jeg trenger en hvil på sofaen mellom matlaging og spising så jeg lar suppe koke ca 30 minutter, men det trengs ikke.

Jeg pleier å koke egg ved siden av. Dersom du ønsker å ha pasta i suppa kan du enten koke den separat eller ha ønsket mengde opp i suppa. Koker du pastaen i suppa, tilsett litt ekstra vann (1-2 dl)


 ♥  Bon apetitt! ♥
 
 
Tips:  Er du en del av tidsklemma kan denne gjerne lages på kvelden og varmes til middagen dagen derpå. Men husk å ikke tilsette pastaen før den skal spises.


PS!
Jeg har de siste to ukene testet tabasco for Likenshare og må si at det har vært ett gledelig bekjentskap. Jeg har brukt den i tomatsuppa med godt hell, jeg har spice opp salsasausen til tacoen - både den jeg lager selv og de ferdig kjøpte som vi av og til tyr til. Jeg har hatt den i hjemmelagde hamburgere - og det var i følge familien de beste burgerne vi har lagd hittil. Og jeg må innrømme at jeg har hatt den på Grandiosa - der syns jeg den var litt uegnet da den kamuflerte all smak isteden for å tilføye noe nytt. Alt i alt - super fornøyd og den blir en fast følgesvenn videre.





3 kommentarer:

  1. Jag gillar soppor! Det brukar vara en återkommande lunch för mig=))
    Så jag snor med mig receptet! Måste prova den.

    Hoppas att du har bra dagar //Hannis

    SvarSlett
  2. Jag tar också receptet med mej! Mums! Vad fina bilder förresten! Diggar stilen! Ha det gott!

    SvarSlett
  3. Jeg har fått mer sans for suppe etter hvert selv, men må nok innrømme at det har blitt pose her også når jeg en sjelden gang har laget det selv. Denne så jo supergod ut, så den må jeg prøve. Takk for at du deler :-)

    Håper du har en fin helg!

    Klem fra andre siden av by'n :-)

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥