mandag 26. mai 2014

Kjøkkenhage debut - kom i gang!

Vet du at Therese betyr noe sånt som "den som høster"? 
 
 
 
Kanskje det er derfor jeg i en årrekke har hatt lyst til å lage kjøkkenhagen i en del av hagen? I år ble tankene til virkelighet og vi fikk endelig satt i gang. Vi kjøpte pallekarmer hos Pallepartner, der betalte vi bare panten som er 75 kroner per stykk.  Jeg har sett pallekarmer annonsert hos Jula, Biltema, Felleskjøpet og noen hagesenter med ett prisspenn fra 98,- til over 300,-.
 
 


De doble karmene satt vi på grusen bak boden vår og den enkle satt vi rett på gressplenen. Alle karmene fikk ett dobbelt lag med aviser i bunnen. De hjelper til med å holde på fuktigheten og det hemmer ugress i å gro opp. Jeg tenkte, i min enkelhet, at det ville gå noen sekker med jord. Det var helt feil. Det gikk 1000 liter med jord. 200 liter jord per pallekarm.


 
Vi kjøpte 750 liter matjord fra en planteskole og blandet det med kvalitetsjord i sekker, totalt 8 sekker.
 
Vi satt karmene dobbelt fordi vi planla å så/sette poteter, gulerøtter og løk. Fiberduken har vi for å beskytte frøene i tillegg hjelper det til med å gi en høyere temperatur, holder på fuktigheten og beskytter mot skadedyr. Vi har festet fast fiberduken i planker og på den måten kan vil lettere dekke det vi måtte ønske ved å rulle inn eller ut. 
 
 

 
 
I den enkle karmen har vi plantet jordbær vi hadde i hagen fra før av. Noen vanlige planter og månedbær som gir små og veldige gode jordbær hele sommeren gjennom. Anbefales veldig.
 



 
 
Det vi har sådd og plantet hittil er: gulerøtter, vårløk, brokkoli, stangselleri, agurk, salat, ruccola, paprika persille og bladpersille. Tomater og sukkererter har vi ett annet sted.
 
Jeg lever jo litt i min egen verden og for meg har det vært en fryd å kunne så og få følge utviklingen fra bittesmå frø til små planter. Det er godt å se noe vokse og utvikle seg når min egen helsetilstand er slik den er. 
 
 
Vårløk

Brokkoli
 
 
Jeg var så fornøyd da jeg tok bilder av disse sukkerertene. Jeg har sådd det i mange år, men i fjor orket jeg ikke så i år er det en ekstra stor glede. Det hører dog med til historien at jeg måtte gå å legge meg da jeg hadde tatt disse bildene fordi jeg ble så sliten. Og da jeg kom ut igjen, hadde hunden vår spist opp alle som en. Noen ulemper er det altså å ha lært hunden å elske grønnsaker. 
 
 

Foreløpig konkulsjon er at kjøkkenhage er veldig gøy og litt dyrere i anskaffelse enn antatt.  Kostnadne våre har vært: Pallekarmer 375,-   Jord ca 1 000,-  Gjødsel 149,- Fiberduk 149,- Med frø og planter har prosjeket kostet ca 2000,-  Neste års budsjett blir mye triveligere. 

Jeg er heldig! Jeg har fått en kjøkkenhage selvom jeg ikke har krefter til å sette den i stand selv. Jeg har bare sagt hvordan jeg vil ha det så har mannen min ordnet. Og lillebror har hentet jord. Når "den som høster" kan høste skal jeg servere de ett måltid fra egen kjøkkenhage som takk. 
 

4 kommentarer:

  1. Det är den där känslan av att se det växa.
    Att få sitta bredvid och nypa bort lite ogräs, vattna och skrapa lite i jorden.
    Den känslan är bra för själen.

    Och jag blir glad att du har planteringen.
    Och att det växer (även om din söta hund tog ett smakprov), jag vet hur mycket det betyder.

    Nu önskar jag dig mjuka dagar. Jag sticker till Barcelona men är snart hemma igen=))

    SvarSlett
  2. Så fint det ble - og godt er det å få litt hjelp Therese ❥ Hurra for snille menn ❥
    Jeg hadde tatt vare på blomstene jeg også - tror jeg tenker som deg, og fotoalbumet ble kjempefint!
    Kreativt og inspirerende - ønsker deg fine dager min venn - og håper du får mye fint å høste :)

    SvarSlett
  3. He he.. din hund är en riktig finsmakare ändå! Jag gillar också sockerärter... synd ändå förstås att alla plantorna gick åt! Mysigt med pallkragreodling. Skulle jag också köra med om jag hade trädgård!

    SvarSlett
  4. Det ble et flott resultat, og kjempeflott at det er en syssel du har både glede av og overskudd til å drive med. Og morsomt for hele familien :-) Synd at hunden spiste det opp, men fint at du rakk å få tatt bildene først, da.

    Jeg har også tenkt på kjøkkenhage, men har foreløpig ikke kommet så langt. Vi har ikke helt funnet ut hvordan vi vil ha hagen enda etter at vi flyttet hit og hva som trives hvor, men jeg tenkte jeg skulle starte i det små med urter i krukker, og se om jeg får de til.

    Ha en flott søndagskveld!

    Klem :-)

    PS! Beklager at jeg har vært dårlig på å titte innom og kommentere i det siste, jeg håper jeg snart får litt bedre tid til både bloggbesøk og hobby

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥