lørdag 3. mai 2014

Betongegg

Rett før påske tok jeg bokstavelig talt skjeen i egne hender og blandet betong i en isboks på badet for å støpe betongegg. Noen ganger må jeg liksom klare ting selv selvom jeg vet at jeg ikke er frisk nok, og det gikk egentlig ikke så bra. Jeg klarte ikke å blande betongen godt nok. Jeg syns betong er veldig moro og jeg vil derfor påpeke at det normalt sett ikke er vanskelig og noe man fint klarer å gjøre på egenhånd, det er den dårlige helsa mi som gjør det vanskelig. Betongen tørket i 2 døgn i eggeskallet før jeg tok skallet vekk og det måtte ytterligere 6 dager til med tørke/herding - det er unormalt lenge og skyldes den dårlige blandningen. Men til slutt, så ble det bra nok!






De to øverste bilden er fra ett rede jeg lagde ved å lage en litt større krans og to mindre før jeg bandt de sammen. Jeg har ikke brukt noe ståltråd fordi jeg ville at de skulle se litt tilfeldig ut. Det nederste står eggene rett på underlaget og det er bare en krans på utsiden.


 
 
Har du lyst til å prøve? Da lager du ett stort hull i den ene enden av egget og ett lite hull i den andre enden. Blåser ut egget og skyll godt med vann. La det lufttørke. Bland betong og putt det inn i det største hullet på egget. Rist på egget av og til for å fordele massen. La de tørket stående i en eggekartong med det største hullet opp. Beregn lengre tørketid enn vanlig, ca 3 dager. Knus skallet og pell det av.  Ønsker du liggende egg så lager du hullet på eggets langside.

Jeg har det ene rede stående på hagebordet og bruker eggene som vekter til å holde aviser eller duker på plass når det blåser. 

God helg! Håper den gjør deg godt. 

9 kommentarer:

  1. Det er trist at høre, at formen ikke er god, men GUD for nogen lækre æg. De bør bare stå fremme hele året!

    Jeg blev forresten meget smigret over, at du synes jeg skal søge om at blive designmedlem for G45. Så jeg skal vurdere det til næste år, og sælge mig ind som den første Less is More-fan :-)

    SvarSlett
  2. Jag tycker att dom ser jättefina ut!!

    Sen förstår jag att du vill göra det själv även om inte hälsan är på topp. Ibland behöver man göra det ändå. För sin egen skull.

    Fin vecka till dig!

    SvarSlett
  3. SÅ dekorativt! Kjempefine Therese, også virket det som om det ikke var så vanskelig å lage dem.
    Takk for inspirasjonen - også ønsker jeg deg god hvile og så fine dager du kan ha! Varm klem ❥

    SvarSlett
  4. Dette var veldig flotte egg. Takk for inspirasjon :)
    Linda

    SvarSlett
  5. Nydelige egg :) Du er i sannhet en inspirerende og kreativ dame....og du må jaggu ha god fantasi og flotte skaperevner for å klare ordne alt så lekkert :) Åhhh...du er bare flink ;) Airin

    SvarSlett
  6. Kjempe søte egg! :) Til tross for lite energi, er du jo veldig kreativ da :D

    SvarSlett
  7. Äggen ser ju perfekta och mer naturtrogna ut liksom fläckiga! Du är allt bra duktig du!! Och i det här fallet blev det nog till det bättre att inte blanda betongen för mycket. Ha det fint!

    SvarSlett
  8. Du är en pärla du! Du har rätt, har svåra dagar just nu med bakslag på flera plan.
    Har haft svårt att släppa fram sorgen men igår så sprack den där bubblan av försvar så idag känns det som att jag är på väg tillbaka.
    Tack för din omtanke!! Det värmer att läsa dina rader.

    SvarSlett
  9. Så fint det blev! Låter lite svårt bara....pilligt att få in det i äggskalet! :)
    Och skönt att du trots allt fixar att göra det själv...
    Stor kram till dig!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥