fredag 6. september 2013

DIY ♥ Mosehjerte ♥ HFS

De fleste i bloggverden kjenner til DIY (Do IT Yourself - lag det sjæl) . Jeg har tenkt til å innføre ett slik begrep her på mitt bloggområdet:

HFS - Hobby For Slappfisker!  

Jeg er nemlig såpass redusert av denne eviglange sykdommen at det å f.eks lage ett kort krever mye energi og gir muskelverk. Derfor har jeg begynt å lete opp ting jeg kan gjøre uten å bruke særlig energi og muskelkraft. I tillegg skal det være fort gjort og gjerne innebære litt venting. 

Først ut er høstens hjerte som er laget av mose og hønsenetting. Jeg bor like utenfor en by og har plukket mosen omtrent utenfor døra mi - så om du har noen trær i nærheten og litt fjell, så har du sikkert tilgang på mose som egner seg. Og kan du gå i skogen og plukke - gjør det! Jeg savner så veldigveldigveldig å gå i skogen. Bildene ble tatt ca 3 uker etter at mosen ble plukket og 2 uker etter at hjertet ble laget (TingTarTid) så mosen har mistet litt av fargen, men det er jo høst!

 
 
Hjerte er ganske stort, tipper 50 - 60 cm og henger ved inngangspartiet mellom to vinduer. Jeg hadde bare en liten rest hønsenetting så "sømmen" på midten er der fordi jeg har flettet sammen to små biter. Det er overraskende lett å lage slike hjerter og det tar ca 10 - 15 minutter. Og jeg er ikke av det raske slaget.
 
 

Jeg har lært å lage mosehjerter hos Moseplassen. Og nok en gang er jeg takknemlig for all kunnskap folk legger tilgjengelig på nettet!

 
 
Jeg håper sensommeren og den gryende høsten byr deg på gode stunder!

10 kommentarer:

  1. Det ble veldig fint!
    Vanner du det?

    Nå er ikke jeg av den gjøre-kreative sorten, men ser for meg at det kan bli fint å pynte med sølvtråder og/eller glitter dersom du skal fornye det senere. Hva tror du?

    Ønsker deg finere dager! Det er ikke noe godt å bli i savnet for lenge.

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg vanner det ikke, har ikke en gang tenkt tanken - kanskje jeg burde vanne det, aner ikke ;)

    Jeg syns jeg er heldig som savner, det vitner om at jeg har vært en del av noe bra. Men jeg er enig med deg, å være i savnet er sjeldet bra. Jeg lever i nuet og prøver å ha det bra her jeg er.

    Ønsker deg gode stunder og mange ord (vet du er glad i de og jeg liker din røst).

    SvarSlett
  3. Otroligt fint mosshjärta med väldigt vacker form! Dekorativt till tusen!

    Ha en skön söndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Cornelia! Håper du hadde det fint i Tyrkia!

      Slett
  4. Så flott!! Jeg synes det blir veldig fint med de ulike fargenyansene når mosen tørker.

    Det er smart å ha noen alternativer så du også kan være kreativ når energien ikke er på topp :-) Og uansett hva du lager klarer du å gi det et eget preg og i din egen stil, og det er så gøy å se!

    Jeg har ikke erfaring med ME selv, men jeg håper og tror at du en dag blir frisk igjen og du har energi til å gjøre alt du vil, både å lage kort når du vil, gå i skogen og gå tilbake til arbeidslivet igjen.

    Tusen takk for alle hyggelige hilsener du legger igjen hos meg, det blir jeg så glad for!! Det kommer forresten en septembertag også, jeg må bare få litt supplies fra USA først :-)

    Kos deg med det nydelige og milde septemberværet her i solbyen!

    Klem :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for vennlige ord, nok en gang, kjære Anne! I forhold til det de vet om ME per nå så blir jeg nok ikke frisk, men jeg har iallefall tenkt til å bli bedre. Og frisk nok til skogsturer og sosialt samvær, lese bøker, vaske huset og se guttas fotballkamper og og og :)

      Så du ventet på mer utstyr. Jeg har tenkt på det hobbyrommet ditt. Det vil jeg tro er flott og at du har mye utstyr! Håper du har tid til å kose deg med det.

      I dag er det høst og regnvær, men det er bare deilig. "Prekæs"! ;)

      Slett
  5. Det är bra med snabbpyssel!
    Och det där var väldigt fint!!

    Vissa dagar när jag har som mest ont i mina leder så orkar jag bara inte.
    Jag vill pyssla men det behöver vara såna där snabba saker som inte kräver för mycket av mig=))

    Hoppas att du har en mjuk och lugn dag framför dig/Kram Hannis

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for besøket, Hannis! Jeg er glad for at jeg fant veien inn til bloggen din, der er det trivelig.

      Håper høsten er snill mot leddene dine slik at du får fortsatt med å pyssle :)

      Slett
  6. Fint hjärta!! Härlig form! Det verkar vara mer komplicerat att göra, än vad din beskrivning avslöjar!! Hoppas på en lindrig höst för dej!

    SvarSlett
  7. EasyPeasy og veldig fort gjort, og likevel fint :)

    Takk for omtanken. Jeg gleder meg til å følge bloggen din, du lager så mye morsomt og fint!

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥